Hem » 7 sätt att jorda sig som du bör utforska
En man som jordar sig själv utomhus

7 sätt att jorda sig som du bör utforska

Genom att jorda sig själv kan man stanna kvar i ögonblicket. Med hjälp av denna teknik kan du fortsätta leva i nuet istället för att låta din ångest ta över och skapa en falsk bild av verkligheten. Du får en stabilitet och ett kan hantera även i mer utmanande situationer på ett bättre sätt.

Vad innebär det att jorda sig själv?

Att jorda dig kan vara en teknik för mindfulness som försätter dig i en djupare kontakt med dig själv. Samtidigt det också vara ett utmärkt sätt att göra dig själv förberedd att hantera stressiga situationer.

När du strävar efter att jorda dig själv kan du vilja fokusera på att:

Läs vidare för att få konkreta tips på hur du kan gå tillväga!

Du kan jorda dig själv på flera olika sätt

Det finns flera olika sätt på vilka du kan jorda dig själv:

  • tänk på din andning
  • prioritera din fysiska hälsa
  • kom ut i naturen
  • ägna dig åt en avkopplande aktivitet
  • lyssna på musik som gör dig positiv
  • sluta fokusera på sådant som du inte kan styra över
  • sätt stopp för dina katastroftankar.

1. Tänk på din andning

Det finns en hel del som kan sägas om fördelarna med att andas på ett visst sätt. Genom att utföra andningsövningar där du andas på ett medvetet och kontrollerat sätt kan du lugna ner dig själv i en överväldigande situation. Påbörja gärna övningen genom att lägga märke till att du har satt ner fötterna på golvet under dig och att du på så vis har en koppling till marken. Du är jordad, och marken under dig är stabil och pålitlig. Fokusera sedan på dina inandningar och utandningar.

2. Prioritera din fysiska hälsa

Den heliga treenigheten när det kommer till den fysiska hälsan är:

  • sömn och återhämtning
  • kost
  • fysisk aktivitet.

När livet är hektiskt och du har ont om tid kan du vilja ta genvägar för att spara tid. Till exempel kanske du väljer att offra några timmars sömn för att få lite mer vaken tid under dagen. Men tvärtemot vad du kanske tror behöver du din kvalitetssömn som allra mest när du utsätter dig själv för stress och på så vis överväldigar kroppen. Då behöver du sova bra för att kunna vila ut och återhämta dig. Så se till att gå och lägga dig samt vakna vid ungefär samma tid varje dag för att få till en bra rutin.

Utöver att sova bra är det också viktigt att du äter en balanserad kost som baseras på näringsrika livsmedel. Försök att hålla dina blodsockernivåer på en jämn och stabil nivå. Undvik gärna sötsaker och välj hellre en frukt eller lite örtte framför dessa när sötsuget faller på.

Att regelbundet ägna dig åt någon form av fysisk aktivitet är en av de allra viktigaste åtgärderna som du kan vidta för din hälsa. Det är också viktigt att du rör på dig för att hålla nere stressen och fäkta bort ångesten. När du håller igång kroppen stärker du din hjärnhälsa, minskar risken för flera olika sjukdomar, stärker skelettet och muskelmassan, håller nere vikten samt ökar din förmåga att utföra diverse aktiviteter i din vardag.

3. Kom ut i naturen

Ett av de allra bästa sätten att jorda sig är att komma ut i naturen. Ibland behöver du helt enkelt få känna marken under dig på ett mer konkret sätt. Så leta dig ut, blicka upp mot himlen och inse att du är en väldigt liten del i vårt ofantligt stora universum. Att få detta perspektiv på saker och ting är ett av de allra enklaste och mest givande sätten att bli lite mer jordad.

Ett annat bra sätt att jorda dig i naturen är att ta av dig dina strumpor och skor och gå omkring barfota på marken. Lägg märke till hur marken känns mot dina fötter – är den till exempel fuktig, len, sträv, hård eller mjuk? Kittlar den fötterna? Är marken varm, kall eller ljummen? När du är ute i naturen bör du även titta lite extra noga för att se hur träden ser ut och hur vinden blåser. Ta in naturen och uppskatta den, oavsett om du befinner dig ute i skogen eller i en park mitt i staden.

En människa som jordar sig genom att gå barfota i naturen

4. Ägna dig åt en avkopplande aktivitet

Ett bra sätt att jorda sig själv är att ägna sig åt en avkopplande aktivitet. Det finns många olika sådana att välja bland som tvingar din hjärna att fokusera helt och hållet på den uppgift som du utför. Några exempel är att:

Det viktiga är att du väljer en aktivitet som passar dig. Beroende på vilken du väljer kan du även få en hushållssyssla utförd eller få utlopp för din kreativitet.

5. Lyssna på musik som gör dig positiv

Många människor upplever att musik är ett användbart verktyg för att jorda sig. Genom att sätta på din favoritlåt och börja dansa kan du förändra din energi till en mer positiv sådan. Detta beror bland annat på att din hjärna då utsöndrar positiva ämnen såsom dopamin. Men skulle du känna dig lite överstimulerad av din favoritmusik kan det vara bättre att sätta på en lite lugnare och mjukare låt. Förhoppningsvis hittar du den typ av musik som hjälper just dig att bli mer jordad.

6. Sluta fokusera på sådant som du inte kan styra över

När du känner dig ojordad och överväldigad av saker och ting kan du lätt känna att du har förlorat kontrollen över något. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns väldigt många saker här i livet som ligger utom din kontroll. Några exempel på sådana är: vädret, lågkonjunkturen och hur andra människor väljer att agera. Därför bör du fokusera på det som du kan styra över och sluta fokusera på allt annat.

”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”

Sinnesrobönen (Reinhold Niebuhr)

Skapa gärna en lista på allt som du kan styra över i ditt liv, inklusive dina tankar och dina känslomässiga reaktioner. Fundera över vilka delar av livet och tillvaron som är förutsägbara, pålitliga och betryggande. Sedan kan du även skapa en andra lista där du skriver ner alla de saker som ligger utom din kontroll. På så vis kan du enklare släppa taget om dessa och sluta fokusera på dem.

7. Sätt stopp för dina katastroftankar

När du känner dig ojordad är det lätt hänt att du låter dina värsta rädslor skölja över dig med negativa känslor. Det kan till exempel handla om att du låter dina tankespiraler snurra fram till värsta tänkbara scenario, oavsett hur otroligt detta egentligen tycks vara. Därför bör du sätta stopp för dina katastroftankar när du märker att du tänker sådana. Detta kan du bland annat göra med hjälp av mindfulness och att vara självmedveten.

Du kan med fördel gå tillväga på följande sätt:

  1. Ta ett antal långa och djupa andetag för att lugna ner dig själv.
  2. När du har andats i ungefär en minut försöker du sätta ord på din känsla eller tanke. Till exempel kan du uttrycka den så här: Jag kan känna att mitt hjärta slår väldigt snabbt. På så vis kan du få lite distans till upplevelsen som sådan.
  3. Sist men inte minst ifrågasätter du din tanke eller känsla. Är den verkligen förankrad i verkligheten eller vet du att den inte stämmer? Hur ligger det egentligen till? Kan det finnas andra förklaringar till att du tänker eller känner på detta sätt?

Förhoppningsvis kommer du till insikten att du i själva verket oroar dig helt i onödan.

Kvinna som tänker tvångstankar samtidigt som hon håller i en mobiltelefon

Vanliga frågor om att jorda sig

Vad menas med att jorda sig?

Genom att jorda dig själv kan du släppa taget om den ångest och stress som påverkar din kropp och ditt sinne. När du är jordad lever du istället i nuet och upplever det aktuella ögonblicket. På så vis skapar du en stabilitet och känner ett lugn.

Hur kan man jorda sig själv?

När du är utomhus kan du enkelt jorda dig själv genom att låta antingen dina fötter, dina händer eller hela din kropp vidröra marken. Gå barfota i gräset, simma i havet eller lägg dig ner i sanden. Dessa är enkla och naturliga sätt att jordas sig.

Kan man jorda sig på vintern?

Ja, du kan jorda dig själv året runt. På vintern kan du göra detta inomhus med hjälp av andningsövningar, meditation eller yoga. Du kan också placera dina fötter på golvet eller på en jordningsmatta. Därmed kan man jorda sig på vintertid också.

Hur länge ska man jorda sig?

Du kan med fördel jorda dig själv i åtminstone 20 minuter åt gången. Detta kan du gärna göra en till två gånger om dagen. Men även om du bara ägnar dig åt jordning i 10 minuter eller så är detta bättre än inget, särskilt om du känner dig ojordad.

Avslutande tankar om att jorda sig

Om du upptäcker att du har svårt att fokusera på något eller att få en god natts sömn kan detta bero på att du är ojordad. Detsamma gäller också om du störs i vardagen av din oro eller ångest. Att så sker är bara mänskligt och det är någonting som vi alla upplever med jämna mellanrum. Men genom att jorda dig själv med hjälp av ett eller flera av de sätt som jag belyser ovan kan du lugna ner dig samt ta kontrollen över dina tankar och känslor.

Du kan ha nytta av att jorda dig på flera olika sätt i din vardag. Till exempel kan de tekniker som jag tipsar om i denna artikel hjälpa dig att hantera stress på ett bättre sätt. Men de kan även underlätta för dig i olika situationer som du ställs inför på till exempel arbetsplatsen. Dessutom kan de hjälpa dig att leva i nuet istället för att grubbla på sådant som hör till det förflutna eller oroa dig för framtiden.

Läs mer

Om skribenten